המומלצים שלנו (למה?), ועכשיו: דירות מודרניות ומשוכללות במרכז ליסבון החל מ 30 ש"ח ללילה. הנחות מיוחדות על מבחר טיולים בליסבון והסביבה. כל המלונות המומלצים בליסבון.

15 ביולי 2014

אזולז'וש- אריחי הקרמיקה של ליסבון

אי אפשר לבקר בפורטוגל מבלי לחוות את אריחי הקרמיקה המצויירים. האריחים המצוירים בפורטוגל נקראים AZULEJOS אזולז'וש. מקור השם במילה/צבע כחול. הם פשוט משובצים ונמצאים בכל מקום.  אריחי הקרמיקה המצויירים מהווים מוטיב מרכזי בארכיטקטורה ובעיצוב הפורטוגזי. הם בכל מקום, על קירות כנסיות ומנזרים, ארמונות, מזרקות, ספסלי רחוב, חנויות, תחנות רכבת, שלטי רחובות ומספרי בתים.

מתוך הבלוג מסעות: מסעות בעיר האזולז'וש
" במבט ראשון, יש משהו מפתיע בעושר הצבעוני של אריחי הקרמיקה המחפים את בנייני ליסבון. אולי פשוט התרגלנו כבר לחדגוניות ולמינימליזם, שהמודרניות הכתירה כהישג עילאי. היופי העירוני של ליסבון נובע מהשימוש הנפוץ כל כך בסגנון קישוטי שהחל כמלכותי והפך לעממי, מארמון המלך מנואל אל סמטאות העיר העתיקה.

אריחי הקרמיקה המצוירים, אזולז'וש, Azulejos, הגיעו לפורטוגל מן העולם הערבי (אבן חלקה נקראת בערבית אזולאי), דרך ספרד, במאה ה-15. זה היה תור הזהב של פורטוגל, עידן התגליות בניצוחו של אנריקו ה'אינפנטה', תקופת עושר ושגשוג בה משלחות רבות יצאו מנמל בלם שבליסבון אל העולם החדש: לדרום אמריקה, לאפריקה, לסין. פורטוגל הפכה אימפריה, והממלכה הקטנה התעשרה. לכן אריחים רבים מושפעים לא רק מהסגנון הגיאומטרי המוסלמי (בהשראה ארמון אלהמברה שבספרד), אלא גם מהצבעוניות הכחולה של הקרמיקה הסינית, ומחיות ופרחים שהגיעו מאמריקה ואסיה.

כיום, האריחים היפים ביותר אינם דווקא אלו שהשתמרו היטב על קירות הארמון המלכותי בסינטרה, עיירה קטנה ליד ליסבון. היופי העז והמרשים ביותר הוא דווקא ברחובות העיר המתפוררים, בתחנות הרכבת והמטרו, על המדרכה ובבתי הקפה. האריחים המצוירים הפכו לאמנות יומיומית, הנגישה לכולם. כל בנין כמעט מקושט באריחי קרמיקה מצוירים, לעיתים בדוגמא גיאומטרית, לעיתים בדמויות אנושיות כחלחלות.

האריחים החשופים לאוויר וללחות נראים משומשים, מהוהים, ובזה יופיים. בחלק מהבניינים נוצר פסיפס מעניין של דוגמאות שהתווספו לחזית הבנין לאורך השנים. גם כיום אמנים מודרנים פורטוגזים מתמחים בציור אריחים, ויוצרים מסורות חדשות, המחפות את קירות ובתי עירם. היופי שבעודף בצבעים, עודף הדוגמאות, וההרמוניה בה הם מתמזגים, מציע אפשרות אחרת למודרניות: עיצוב המבוסס על עושר ומגוון ולא על אחדות וניקיון."


וכמובן, שיש מוזיאון לאומי לקרמיקת האזולז'וש (אסור להחמיץ):
Museu Nacional do Azulejo -National Tile Museum


Rua da Madre de Deus, 4, 1900-312 Lisboa
Phone: (+351) 218 100 340
Fax: (+351) 218 100 369
E-mail: geral@mnazulejo.dgpc.pt

שעות פתיחה
Tuesday to Sunday from 10h00  to 18h00.

סגור: Mondays, Easter Sunday and the holidays: New Year’s Day, May 1st  and Christmas Day.

דמי כניסה:
Normal ticket: €5

***


***


אזולז'וש- אריחי הקרמיקה הידועים של ליסבון
אזולז'וש- אריחי הקרמיקה הידועים של ליסבון





Loja dos Descobrimentos חנות של שכיות חמדה- אזולז'וש

טיולים ברובע בלם (בלן)