המומלצים שלנו (למה?), ועכשיו: דירות מודרניות ומשוכללות במרכז ליסבון החל מ 30 ש"ח ללילה. הנחות מיוחדות על מבחר טיולים בליסבון והסביבה. כל המלונות המומלצים בליסבון.

31 ביולי 2014

שקיעה מעל נהר טז'ו- רומנטיקה פלוס שמפניה בליסבון

הפלגה רומנטית ונינוחה לעת שקיעה בליסבון, שעתיים של רומנטיקה בליסבון, הפלגה פרטית בנהר טז'ו בסירת מפרש יוקרתית, הפלגה בשעת השקיעה מול הנופים ואתרי התיירות היפים של ליסבון מכיוון הנהר. מגדל בלם, מנזר ג'רונימוש, פסל Cristo Rei, הפלגה תחת גשר ה 25 באפריל,   נופי ליסבון המרהיבים מצד הנהר בליווי בקבוק שמפניה. לפרטים נוספים

Private Tour: Tagus River Sunset Cruise in Lisbon
טיולים ברובע בלם (בלן)

סֵיין מאנֵייראש 100 Maneiras

למי שיודעים להעריך אוכל מסורתי אבל אוהבים גם לנסות חידושים ושכלולים קולינריים, אוכל פורטוגזי ומסעדות בליסבון הוא אחד הנושאים המעניינים שיש לליסבון להציע. מחד בישול מודרני ועכשווי מאידך שימוש בחומרים והתייחסות למתכונים מסורתיים. דוגמא מובהקת ומאסט תיירותי בליסבון הוא המסעדה "סֵיין מאנֵייראש" 100 Maneiras . פירוש השם בפורטוגלית הוא "מאה סגנונות" (cem maneiras), אבל הוא נשמע לאוזן גם כמו sem maneiras ("בלי נימוסים") שזה כמובן, בהפוך על הפוך, קטע לא מקובל.

מומלץ לנסות את תפריט הטעימות של שמונה מנות קטנות, שהפופולרית בהן היא "אישטנדל דו באיירו" (Estendal do Bairro), או "חבל כביסה של מבאיירו" – מנת דג בָּקַלה יצירתית, שהיא מחווה לאחד המראות האופייניים ביותר בליסבון – חבלי כביסה עמוסי כבסים. המנה מורכבת מפיסות בקלה מיובשות התלויות באטבים על חבלי כביסה קטנים.

התפריט כולל מבחר יינות אייכותיים, המלצרים צעירים בוויב עדכני וקולי- "סיין מאנייראש" הוא אמקום אופנתי וטרנדי ביותר. התייר שקולינריה היא חלק מסדר היום התיירותי שלו חייב לפקוד את המקום. ואם אתה תייר במצב רוח רומנטי זה בהחלט המקום.

אתר המסעדה  סֵיין מאנֵייראש
המסעדה נמצאת ברובע באיירו אלטו (Bairro Alto) האופנתי, ב Rua do Teixeira, 35
שעות: מדי יום 2:00-19:30 (המטבח נסגר ב-00:30)
טלפון: 351-9103-07575

מסעדת סֵיין מאנֵייראש 100 Maneiras ליסבון

מסעדת סֵיין מאנֵייראש 100 Maneiras ליסבון

מסעדת סֵיין מאנֵייראש 100 Maneiras ליסבון

מסעדת סֵיין מאנֵייראש 100 Maneiras ליסבון
 תמונות מאתר מסעדת סֵיין מאנֵייראש 100 Maneiras ליסבון

ארמון בלם

ארמון בלם Palácio Nacional de Belém נמצא על גבעה קטנה ליד המרכז ההיסטורי של בלם וליד מנזר ג'רונימוש ובקרבה לקו המים של נהר הטז'ו. ברבות השנים הפך המקום למשכנם של השליטים המונרכיים של ליסבון, ולאחר הקמת הרפובליקה הפורטוגזית, למעונו הרשמי של נשיא פורטוגל.  


ביקור בארמון בלם במסגרת הביקור ברובע בלם. עוד על ארמון בלם- בלם פאלאס

נסיעה והגעה חינם לבלם עם כרטיס ליסבון

ארמון בלם


ארמון בלם

ארמון בלם


ארמון בלם

ארמון בלן

מקור התמונות ולתמונות נוספות של ארמון בלם

לינה ברובע בלם 

טיולים ברובע בלם (בלן) 

בליסבון מדברים פורטוגזית, ובעצם פורטוגלית

פורטוגזית (על-פי האקדמיה ללשון העברית: פורטוגלית‏) היא לשון העם בפורטוגל ובחלק ממושבות העבר שלה, ברזיל, אנגולה, מוזמביק, גינאה ביסאו, מזרח טימור, איי כף ורדה וסאו טומה ופרינסיפה. הפורטוגזית מדוברת כיום בפי כמאתיים מיליון בני אדם ברחבי העולם. רוב דוברי הפורטוגזית חיים בברזיל.

במאה ה-16, עם תחילת המסעות הימיים והגילויים הגדולים (ראו האימפריה הפורטוגזית), התפשטה הפורטוגזית לחלקים בדרום אמריקה, אפריקה ואסיה, ואז גם החלו להתרחש מרבית השינויים בשפה הפורטוגזית. ישנם הבדלים מסוימים בהגייה, באוצר המילים ובתחביר בין הפורטוגזית האירופאית לפורטוגזית הברזילאית, עקב הריחוק הגאוגרפי, דבר שניכר בעיקר באמרות וביטויים פופולריים.

בתקופת המסעות הימיים, הגילויים הגדולים וההתיישבות הייתה הפורטוגזית בסיס ליצירת כמה שפות קריאוליות, המדוברות בעיקר בקהילות מעורבות של פורטוגלים וילידים.

לפורטוגזית שני ניבים עיקריים: פורטוגזית אירופית (פורטוגלית) ופורטוגזית ברזילאית. בשל הריחוק בן מאות השנים, קיימים הבדלי הגייה הן בעיצורים והן בתנועות... מקור והמשך המאמר: ויקיפדיה, פורטוגזית

לתייר בפורטוגל ובליסבון, כיוון שהפורטוגלית זרה לאוזננו, מומלץ להקשיב וללמוד כמה מילים ומונחים בסיסיים בפורטוגזית. ואולי החשוב מכל! אל תעשו את הטעות הבאנלית והנפוצה כל כך אצל המבקרים בפורטוגל: אל תדברו ספרדית. אל תנסו לתקשר בספרדית. ספרדית איננה השפה בפורטוגל והפורטוגזים אינם יודעים ספרדית. פתטי לדבר ספרדית בארץ המוצא של הפורטוגזית.

לאימון האוזן (והלשון) קבלו כאן כמה דקות של פורטוגזית (פורטוגלית) בסיסית למתחילים

מגדל בלם (מגדל בלן)

מגדל בֶּ‏לֶ‏ן (פורטוגזית: Torre de Belém, או בשמו המלא: Torre de São Vicente de Belém - "מגדל ויסנטה הקדוש מבלן")- מגדל בלם, נבנה על הגדה הצפונית של נהר הטאז'ו בין השנים 1514-1520. המגדל נבנה כחלק מאסטרטגית ההגנה על שפך הנהר. מגדל בלם הוא פנינה ארכיטקטונית מימי המלך מנואל ה- 1.

המגדל נמצא ברובע בלם והוא אתר מרכזי בעת ביקור ברובע בלם

המגדל בנוי שני סגנונות ארכיטקטוניים שונים. מגדל השמירה הימי ביניימי מול הדייק, סוללת המגן המודרנית שם הוצבו  תותחים ארוכי טווח. המגדל מהווה דוגמא טובה לגותיקה מנואלית (גותיקה בסגנון המלך מנואל)

מגדל בלם המגדל נבנה בתחילת המאה ה-16 לציון גילוייו של ואסקו דה גמה, ומאז הפך לאחד מסמלי העיר. בשנת 1983 הכריז ארגון אונסק"ו על מגדל בלם (וגם על על מנזר ז'רונימוש הסמוך )  כאתר מורשת עולמית.

לפרטים נוספים: מגדל בלם, תמונות והסברים אודות המגדל מבחוץ, סוללת המגן, המרפסת, החזית הדרומית, חדר המושל, חדר המלך, חדר הקהל, בית התפילה, מרפסת המגדל ועוד

לינה ברובע בלם

מגדל בלם (מגדל בלן)
מגדל בלם (מגדל בלן)

טיולים ברובע בלם (בלן)

30 ביולי 2014

מנזר ז'רונימוש, בלם (ובפורטוגזית Mosteiro dos Jerónimos)

בראשית הדברים הייתה כנסייה אשר נבנתה והוקדשה ל Santa Maria de Belém ע"י הנרי הנווט במאה ה 15.   המלך מנואל ה 1 החליט לבנות מנזר גדול ליד הכנסיה לאות כבוד להנרי הנווט כמו גם למסירותו הרבה לגבירתנו ובמקביל ל St. Jerome.  מנואל ה 1 מיקם את המנזר מחוץ לליסבון, על גדות נהר הטאז'ו. המנזר נמסר למסדר של סנט ג'רום ומכאן שמו- Jerónimos (or Hieronymite) Monastery.

המנזר הווה נקודת התייחסות תרבותית שמשכה במשך 500 מאות שנות קיומו אומנים, נוסעים, תיירים, מתעדי הסטוריה ואומנות למיניהם.

המנזר הפך לארמון קבורה עבור מלכים, ומאוחר יותר עבור משוררים. כיום מזוהה המנזר עם העבר המפואר של ליסבון, כמו גם עם זהותה התרבותית.

מנזר ג'רונימוס הוכרז כאתר מורשת לאומי בשנת 1907 ואף זכה בשנת 1983 להיות אתר מורשת עולמי מטעם UNESCO

כניסה חינם למנזר ז'רונימוש

לאתר Mosteiro dos Jerónimos

טיולים אל/מ/דרך מנזר ז'רונימוש

לינה ברובע בלם


טיולים ברובע בלם (בלן)

עידן התגליות, ליסבון ופורטוגל

עידן התגליות הייתה התקופה שמתחילת המאה ה-15 ועד תחילת המאה ה-17, בה חוקרים ומגלי ארצות אירופאים חיפשו בכיוונים שונים ברחבי העולם דרכי מסחר ושותפי מסחר חדשים. במהלך תהליך זה האירופאים גילו ארצות ופגשו בעמים שלא היו ידועים להם לפני כן. בין מגלי הארצות המפורסמים ביותר של התקופה: כריסטופר קולומבוס, וסקו דה גמה ופרדיננד מגלן.

בסיסו של עידן התגליות היה בטכונולגיות ורעיונות חדשניים שנולדו בתקופת הרנסאנס, כמו חידושים חדשים בתחומי הקרטוגרפיה, הניווט, הנשק ובבניית ספינות. ההתפתחות החשובה ביותר הייתה ההמצאה של ספינות הקאראק והקרוולה בפורטוגל, שהיו הראשונות שיכלו לעזוב את הים התיכון השקט ולשוט בבטחה באוקיינוס האטלנטי.

עם המצאת ספינות הקאראק והקרוולה במאה ה-15 בחצי האי האיברי החלו האירופאים לחשוב שוב על מסעות למזרח. למרות שהספרדים והפורטוגלים לחמו במורים על השליטה בחצי האי, הם גם הרוויחו מהמגע עימם: לא רק שהספינות המתקדמות החדשות השתמשו בידע ערבי של בניית ספינות, אלא גם שדרך הערבים האירופאים גילו מחדש את הגאוגרפיה היוונית הקדומה, שאפשרה להם להבין את צורתן של אפריקה ואסיה.

הגל הגדול הראשון של מסעות מחקר הושק על ידי הנסיך הפורטוגלי, אנריקה הנווט. הפורטוגלים יצאו לראשונה אל מרחבי האוקיינוס האטלנטי וכך גילו את איי מדיירה ב-1419 ואת האיים האזוריים ב-1427, שהפכו למושבות פורטוגליות. אולם התוכנית החשובה ביותר של אנריקה הייתה חקר החוף המערבי של אפריקה. במשך מאות שנים דרכי המסחר היחידות שחיברו בין אירופה למערב אפריקה עברו דרך מדבר סהרה. דרכים אלו דרכם העבירו בעיקר עבדים וזהב נשלטו על ידי המדינות האיסלמיות של צפון אפריקה שהיו אויבותיהן של ספרד ופורטוגל. הפורטוגלים קיוו כי ניתן יהיה לעקוף את הערבים על ידי מסחר ישיר עם מערב אפריקה דרך הים, ובנוסף הם האמינו כי דרומית לסהרה הם ימצאו מדינות נוצריות שיעזרו להם במאבקם נגד הערבים.

הנווטים הפורטוגלים התקדמו באיטיות אך ביציבות והצליחו כל שנה להגיע קצת יותר דרומה, עד שבשנת 1434 הצליחו לעבור את מכשול כף בוז'אדור. בצו אפיפיורי שניתן בשנת 1455 נקבע כי פורטוגל, כממלכה קתולית, תקבל את המונופול למדינות חדשות שיתגלו מעבר לכף בוז'אדור.

תוך שני עשורים החוקרים הפורטוגלים התגברו על מחסום הסהרה והקימו תחנת מסחר בעבדים בסנגל של היום. הם המשיכו דרומה והקימו תחנות מסחר ומבצרים באלמינה (בגאנה של היום) ובסאו טומה ופרינסיפה, שם הוקמה המושבה הפורטוגלית הראשונה לייצור סוכר, והזהב שיובא לפורטוגל מגינאה עזר להמריץ את המשלחות הבאות. בשנת 1482 משלחת תחת פיקודו של דיוגו קאו יצרה לראשונה קשר עם ממלכת קונגו, אך פריצת הדרך הגדולה ביותר הייתה בשנת 1487 כאשר בארתולומיאו דיאס הקיף לראשונה את כף התקווה הטובה ובכך הוכיח כי היה ניתן להגיע דרך הים לאוקיינוס ההודי. בשנת 1498 וסקו דה גמה עשה בדיוק את זה והיה האירופאי הראשון שהגיע להודו דרך הים.
מקור: ויקיפדיה, עידן התגליות

עידן התגליות

בלם Belém ליסבון

רובע בלם (בלם בפורטוגזית= בית לחם) נמצאת בחלק הדרום מערבי של ליסבון המטרופוליטנית. עד לשנת 2012 בלם הייתה קהילה נפרדת מליסבון ונקראה Santa Maria de Belém.  בלם ממוקמת בשפך נהר הטז'ו Tagus, כ 6 ק"מ מערבית למרכז העיר וכ 2 ק"מ מערבית לגשר ה 25 באפריל  Ponte 25 de Abril.

ברובע בלם נמצאים רבים מהאתרים והבניינים המיוחדים והאופיניים לתקופה הנודעת בשם עידן התגליות:
  • ככר האימפריה (Praca Do Imperio) שבמרכזה מזרקה מרשימה בגודלה (Fonte Luminosa).
  • פסל מגלי הארצות הנרי הספן, וסקו דה גמה, קבאראל, המלך מנואל הראשון (Padrao Dos Descobrimentos)
  • Monumento A Los Descubrimientos
  • מצודת Forte De Bom Sucesso  
לינה ברובע בלם

    Jerónimos Monastery מנזר ז'רונימוש
    Jerónimos Monastery מנזר ז'רונימוש


    מגדל בלם Torre de Belem
    מגדל בלם Torre de Belem

    פאסטיס דה בלם pastéis de Belém
    פאסטיס דה בלם pastéis de Belém 
    טיולים ברובע בלם (בלן)

    29 ביולי 2014

    ליסבון- לישון עם כרישים

    למי שמחפש חווית שינה תיירותית, אחרת, שונה- קבלו את הקטע "לישון עם כרישים". מתאים גם למי שמתעניין בכרישים...
    להלן האפשרות:
    העור גס, השיניים ענקיות, המהירות מסחררת ומסוכנת, מפחיד. מפלצות מתחת למיטה? מסתבר שכרישים הם רעים נפלאים לבילוי הלילה.

    החל מהקסם המופלא של בילוי לילה באקווריום, לימוד אודות אופיים המרתק של הכרישים ואיך להשתתף בשיחות הכרישים שלהם, ועד לבוקר שלם שבו האקווריום של ליסבון יעמוד לרשותכם.

    מתאים למשפחות עם ילדים.
    60 יורו למשתתף
    להזמנות ופרטים נוספים: לישון עם כרישים באקווריום של ליסבון

    לישון עם כרישים באקווריום של ליסבון
    לישון עם כרישים באקווריום של ליסבון

    האקווריום של ליסבון

    האקווריום של ליסבון, ובפורטוגזית   Oceanário de Lisboa הוא מה שנקרא אושנאריום מהמילה אוקיאנוס, ונמצא ב Parque das Nações (התערוכה של אקספו 1998). האקווריום הגדול ביותר באירופה. באקווריום מספר תערוכות וביניהן האוסף הגדול ביותר של מינים ימיים כגון פינגווינים, שחפים, לוטרות, כרישים, ועוד.
    אקווריום של ליסבון- אתר
    האקווריום של ליסבון- איך להגיע 
    האקווריום של ליסבון- שעות פתיחה


    28 ביולי 2014

    מה לא לעשות בליסבון


    כאשר מבקרים בליסבון יש להמנע מהדברים הבאים (טעויות נפוצות שתיירים בליסבון עושים):


    • אל תנסה לדבר בספרדית. המקומיים אינם אוהבים זאת. הם מדברים פורטוגזית... פשוט שאל  “Fala ingles?” שזה "מדבר אנגלית?"

    •  עזוב אותך מ miradouros (נקודות התצפית). מראה הנוף היפה הטוב ביותר של ליסבון נשקף ממבצר Castelo de São Jorge.

    •  פאדו? אל תתפתה למקומות תיירותיים שב  Bairro Alto. מועדוני הפאדו הטובים ביותר נמצאים באלפמה. ומועדון/מסעדת הפאדו הטוב ביותר הוא Clube De Fado- Rua de São João da Praça 94, 218 852704; www.clube-de-fado.com

    • בדרך לשדה התעופה, בדרך הביתה, אפשר הרבה זמן לנסיעה. אל תעשה זאת "על הקשקש". לעיתים הכביש הטבעתי המקיף את ליסבון פקוק לחלוטין. ואם כבר, עדיף להזמין הסעה לשדה התעופה מראש.
    הנוף היפה הטוב ביותר של ליסבון נשקף ממבצר Castelo de São Jorge.
    הנוף היפה הטוב ביותר של ליסבון נשקף ממבצר Castelo de São Jorge.

    טראם 28

    התחבורה בליסבון מצוינת. אוטובוסים, מטרו, חשמליות (טראמים), מוניות ורכבל מקשרים בין מרכז ליסבון לשאר אזורי העיר. אבל אין ספק שהקטע הוא הטראמים. החשמליות. מערכת הטראמים המוגדרים, וינטאג', משתלבים היטב עם המירקם העירוני החדש ישן עתיק של ליסבון. מערכת הטראמים פועלת בשיטת ה hop-on, hop-off , כלומר עלה ורד מתי שמתאים לך. להתוודע אל ליסבון באמצעות מערכת הטראמים היא חוויה נהדרת. ובתוך כך, טראם 28 הוא פסגת העניין.

    טראם 28 הוא קרון חשמלית ישן (ששודרג לתואר וינטאג') בצבע צהוב שחוצה את מרכז העיר ליסבון דרך רחובות צרים וסמטאות וחולף על פני רבים מהאתרי התיירות  החשובים של ליסבון.  ואכן, מסע תיירותי באמצעות טראם 28 מאפשר להכיר ולחוות את ליסבון יחד עם החרות לרדת או לעלות על הטראם להמשך הנסיעה בהתאם למה שמתאים לך.

    בפורטוגזית הטראמים נקראים electricos ובהתאם יש לחפש את electrico 28
    מסלול הנסיעה של טראם 28

    כרטיס ליסבון Lisbon City Card מקנה נסיעה חינם גם בטראם 28.

    טראם 28
    טראם 28

    3 ימים בליסבון

    הצעת טיול: 3 ימים בליסבון

    הקטע- למצוא יעד תיירותי נידח, כלומר "מתחת לרדאר" עובד למחצה בעניין של ליסבון. מחד התיירים עדיין לא שטפו והציפו את ליסבון. מאידך ליסבון עדיין לא ממש על מפת התיירות העולמית. על כן זהו זמן נהדר לגלות את ליסבון. ראשית ליסבון עדיין זולה. מעבר לכך ליסבון יפה. יש בה יופי הסטורי ועושר היסטורי כמו גם אומנות מודרנית, בוטיקים יוקרתיים ומטבח ובישול יוקרה.

    המסלול שמוצע כאן הוא בהשראת המגזין elle ומציע כמובן בילוי וקניות ברמת השיק הליסבונאי כמתבקש

    יום 1
    מיד עם הנחיתה בליסבון קופצת לעיניו של התייר השלווה. להבדיל מערי הבירה ההקטיות הצפיות בליסבון הכל רגוע. אנשים אינם דוהרים בחופזה ברחובות. הרחובות עצמם מעלים ניחוח וניל ומאפים שעולים מהמאפיות הרבות שבעיר. קלוריות בבקשה לספור בבית.

    ראשית מעשה יש לסעוד ארוחת בוקר. ארוחת בוקר מופלאה במאפיה הקטנה ורבת השיק Tartine שברובע שיאדו. Rua Serpa Pinto, 15 - Chiado
    המלצה: לחם מתוק (ברור שנאפה זה לא מכבר), חמאה וריבה. וודא שאתה מבקש קפה אמריקנו. פן תקבל קפה כמנהג בני המקום שהוא אספרסו קצר, חזק וסמיך.

    מחוזק בארוחת בוקר מתובלת באווירה קסומה יעפיל התייר לגבעה הגבוהה ביותר מבן שבע גבעות ליסבון São Jorge שם ניצב מבצר עתיק בעל שם זהה. ישקיף התייר אל ליסבון ההסטורית המשתפלת והולכת עד נהר הטז'ו, ויתור באמצעות אחד מהקרונות הצהובים המתפתלים וסובבים בין הרחובות והסמטאות הצרות שעל הגבעה.

    הדרך חזרה תוביל דרך הסמטאות הצרות והקסומות של רובע  אלפמה, הרובע העתיק של ליסבון, שנמצא בין טירת ה São Jorge לבין נהר הטז'ו. האזור כולו סמטאות שלוות, מרוצפות אבנים ובניינים צפופים מכוסים אריחי קרמיקה מעוטרת. ההרגשה היא של חזרה במנהרת הזמן. בימי שלישי ושבת מתקיים שוק פשפשים ב Feira da Ladra  בשוק דוכנים המציגים עתיקות ועבודות יד לרוב. אפשר להגיע גם עם טראם 28 כמובן.

    בערב ביקור במועדון פאדו Clube de Fado, האזנה לשירת פאדו, שהיא מוסיקת הנשמה של פורטוגל, ונשנוש של מעדנים מקומיים. אופיינים. לדוגמא סלט תמנון וbacalhau com natas שזה דג בקלה שנאפה ויובש בתנור עם בצל, שמנת ותפוחי אדמה. אי אפשר בלי כוס (הכוונה לכוסות) יין פורטוגזי אדום משובח  ממחוז Douro אשר בצפון פורטוגל.

    יום 2
    בלם Belém הוא אזור רווי מונומנטים. כאן, בחלק המערבי של ליסבון, נמצאים כמה מהמראות ההיסטוריים והמשמעותיים ביותר של ליסבון.  מהלך 10 דקות נסיעה בטראם מספר 15 (חינם למחזיקי כרטיס ליסבון) או רכבת מתחנת Cais do Sodré ואתם בנקודת היציאה של מגלי העולמות הפורטוגזים. ואסקו דה גמה לן בלילה האחרון שלפני היציאה למסעו להודו, במנזר Jerónimos העתיק, בניין גותי רב קסם מהמאה ה 16 המכוסה אלמנטים פיסוליים בעלי מוטיבים ימיים.
    עוד באזור נמצא מוזיאון המרכבות, מגדל בלם, ומוזיאון בררדו Coleção Berardo המציג, בן היתר, עבודות של דאלי, אנדי וורהול, פיקאסו, ג'קסון פולוק וג'ף קונץ.

    וכמובן המוזיאון שמטעם תאוות האכילה, אבן דרך היסטורית בחייו של כל תייר בליסבון: Pastéis de Belém המאפיה שמוכרת את הטארט המפורסם של ליסבון פאסטיס דה בלם מאז המאה התשע עשרה. אפשר לאתר את המקום בקלות לפי התור הארוך שמחוץ לחנות.

    קפיצה קטנה עם הטראם תביא את התייר לחוף הים של קאשקאיש. חוף ים נפלא, מומלץ. אפשר גם לבקר בעיירה עצמה ולפקוד את ארמון המשפחה המלכותית. בעיירה מבחר עשיר של מסעדות אוכל ים. נסו את הדיונון (קלמארי) שמוגש עם ירקות ותפוחי אדמה אצל  Luzmar. ואפשר גם לטעום את הסרדינים בגריל, הקלאסיקה הפורטוגזית שמוגשת בכל אחד מדוכני המזון והמסעדות שלאורך המפרץ.

    יום 3
    חצי יום טיול לסינטרה Sintra . בדרך חזרה  בבקשו לרדת בתחנת Rossio בעיר התחתית של ליסבון, וצאו לבדוק מה קורה בחנויות. כאמור, קניות בליסבון הן כיף והן זולות!!!. בקרו בבוטיקים המעוצבים של המעצבת הפורטוגזית הנודעת Fátima Lopes וכן אצל Anna Salazar אשר בשיאדו. בקרו גם בחנויות הקונספט שב Bairro Alto האיני, סצנת העיצוב והאומנות של ליסבון.

    לארוחת ערב נסו את סֵיין מאנֵייראש 100 Maneiras . מסעדה מומלצת. ולאחר מכן פקדו את סצנת חיי הלילה של Bairro Alto, ברים קטנים, מקומות מפגש, מדרכות שוקקות עד השעות הקטנות של הלילה. 

      

    ליסבון זולה

    "כמה יעלה לי הטיול" הוא אחד הפרמטרים המשמעותיים ביותר בהחלטה לאן לצאת לחופשה. לאן לטוס, לאן לנסוע לחופשה הוא נושא מורכב ומרתק. אך אין חולק שאחד הגורמים המשמעותיים ביותר הוא התקציב. יעדים זולים מושכים תיירות. במקביל עומדת השאלה "מה אני מקבל תמורת הכסף שלי". value for money. ליסבון בפרט ופורטוגל בכלל נותנת תשובה מוחצת: מעניין, יפה, מיוחד, מגוון, מרתק ומחכים ו... בזול (עדיין בזול...).

    ראו כאן השוואה עלויות בין ברצלונה לבין ליסבון (ברצלונה יקרה יותר מליסבון ב 29.32%)


    השוואת מחירים cost of living ברצלונה- ליסבון (ליסבון מנצחת)
    השוואת מחירים cost of living ברצלונה- ליסבון (ליסבון מנצחת)


    לפירוט ונתונים נוספים כגון השוואת מחירי מסעדות וכדומה  Cost of Living Comparison Between Lisbon and Barcelona

    ליסבון הרבה יותר זולה מתל אביב

    עלות החיים בליסבון בהשוואה לעלות החיים בתל אביב:

    עלות המחיה בליסבון לעומת ת"א
    המחיה בליסבון זולה ב 28% מאשר בתל אביב
    אין ספק, בליסבון יותר זול. להלן הפירוט לפי פרמטרים שהשוו: מזון, דיור, ביגוד, תחבורה, בריאות יופי וטיפוח, בידור
    ראה כאן השוואה cost of living in Lisbon Portugal- Tel Aviv, Israel
    לתייר הישראלי כדאי וכדאי. הכל יותר זול משמעותית. עוד סיבה טובה למה כדאי לטוס לליסבון...






    אירועים בליסבון

    מה לעשות בליסבון, אירועים בליסבון- קונצרטים, הופעות ועוד.
    כל מה שקורה בליסבון, קונצרטים, פסטיבלים, אטרקציות למשפחה, אירועי אומנות ותרבות בליסבון: eventful Lisbon 
    ויש גם אפליקציה


    27 ביולי 2014

    כמה טיפ לתת בפורטוגל

    כמה טיפ נותנים בפורטוגל?

    • טיפ במסעדות בפורטוגל: בין 10 ל 15% (אם שרות לא נגבה בחשבון)
    • טיפ במוניות בפורטוגל: מעגלים את דמי הנסיעה למעלה
    • טיפ למזוודות ( porters) בפורטוגל:  1$ למזוודה

    מאידך, יש הגורסים שאף למטה מכך. ראו כאן במדריך wikitravel העולמי מדברים על כך שבפוטוגל נהוג לתת טיפ קטן, אם בכלל וזה, מבחינת נותן השרות,  אינו אמצעי  הכנסה אלא אות תודה.

    במדריך הטיפים העולמי לתייר טוענים שלמרות שטיפים באירופה הם מבחינת אפשרי אך לא הכרחי, הרי שבפרורטוגל ובליסבון טיפים הם עניין מקובל ונפוץ:
    טיפים במוניות בפורטוגל- עיגול סכום הנסיעה על 5 יורו.
    טיפים במלונות בפורטוגל- 1-2 יורו לפורטר. שירות חדרים, אם אתה מרוצה באופן בלתי רגיל, כמה יורו בסוף השהייה במלון.
    טיפים בברים בפורטוגל: לא נדרש אלא אם השרות ממש מעולה. ואז רק כמה יורו.
    טיפים במסעדות בפורטוגל: בסביבות 10% במסעדות התיירותיות. בדוק בחשבון שלא שילמת כבר על שרות!

    בעיקרון טיפים בפורטוגל הם קטע תיירותי... מצפים מתיירים להשאיר טיפ. באזורים ומקומות לא תיירותיים במובהק, מחוץ לליסבון ואלגרבה, טיפים אינם נדרשים.



    4 מסעדות בליסבון שאסור להחמיץ

    4 המסעדות של ליסבון שפשוט אסור להחמיץ, וזאת על פי מדור התיירות של הניו יורק טיימס:

     Belcanto, Largo de São Carlos, 10; (351-21) 342-0607; joseavillez.pt
    Cantinho do Avillez, RuaDuques de Bragança, 7; (351-21) 199-2369; joseavillez.pt
    Cervejaria da Esquina, Rua Correia Teles, 56; (351-21) 387-4644; cervejariadaesquina.com
    Taberna, Rua Rodrigues Faria, 103; (351-21) 364-9170; taberna.com

     
    מנה הקרויה ג'קסון פולו מסעדת Belcanto ליסבון

    מסעדת Cervejaria da Esquina ליסבון
    מסעדות בליסבון
    מסעדת Cervejaria da Esquina ליסבון
    מסעדות מומלצות בליסבון


    24 ביולי 2014

    קפה דוס תיאטרוס- מסעדה מומלצת בשיאדו

    CAFÉ DOS TEATROS
     כתובת: RUA ANTÓNIO MARIA CARDOSO, 58 – CHIADO

    ממוקמת בין שני תיאטראות São Luiz ו São Luiz, זוהי מסעדה פופלארית של עולם האופנה והתקשורת המקומיים. אטרקציית גורמה. עוצבה מחדש ע"י הארכיטקט  José Romano. אתנחתא מעוצבת במהלך קניות בליסבון.

    23 ביולי 2014

    ליסבון וסן פרנסיסקו

    יש האומרים שליסבון וסן פרנסיסקו מזכירות זו את זו ודומות זו לזו:
    נבנו על שבע גבעות
    רכבלים הסטוריים וקרוניות
    גשר הזהב
    הסטוריה של רעידות אדמה מסיביות
    האקלים
    היין
    בתי הקפה וחיי התרבות
    אומנות רחוב וגראפיטי

    להרחבה ופירוט: סן פרנסיסקו וליסבון, השווה והדומה

    גראפיטי ליסבון מול גראפיטי סן פרנסיסקו
    גראפיטי ליסבון מול גראפיטי סן פרנסיסקו





    Bairro Alto באירו אלטו

    Bairro Alto באירו אלטו שמשעו בפורטוגזית הרובע העליון או הגבבוה הוא אזור מרכזי של ליסבון המודרנית. בניגוד לרבעים האחרים של ליסבון, המאופיינים ב"קהילתיות" , לרובע באריו אלטו אין שיוכיים ספציפיים.

    הרובע התפתח החל מהמאה ה 16 כאשר ליסבון גדלה והתרחבה אל מחוץ לחומות של העיר ההיסטורית.

    באירו אלטו גם הוא רובע מרתק. קל להתמצא סרובע הבנוי סמטאות שהם מעין מדרחובים קטנים. הרובע עשיר בגלריות ובוטיקים מעוצבים וכן מקומות בילוי, מועדונים, פאבים, מסעדות ומסעדות פאדו.

    מה עושים בבאירו אלטו, מה ואיפה אוכלים ושותים בבאירו אלטו, הכל לתייר בבאירו אלטו:

     



    Bairro Alto באירו אלטו
    Bairro Alto באירו אלטו

    קפה ברסיליירו Café A Brasileira

    Café A Brasileira קפה ברסיליירו, הקפה הברזילאי . הקפה הברזילאי הוא אחד המקומות המפורסמים והעתיקים  בליסבון הישנה. הקפה שנמצא ב Rua Garrett 120, בקצה כיכר שיאדו, תמיד מלא ושוקק.
    פרסומו של הקפה בא לו (גם) מכך שהיה זה קפה הבית של פרננדו פסואה

    קפה ברסיליירו ופסואה
    קפה ברסיליירו ופסואה



    באישה (Baixa) ושיאדו (Chiado)

    באישה Baixa- העיר התחתית של ליסבון. הרובע הנמוך ביותר בעיר, על גדת נהר הטז'ו. זהו מרכז ליסבון המודרני. מרכז העסקים, הבילויים והקניות. מרכז החיים המודרניים של ליסבון. מומלץ מאד לטייל כאן ברגל, להנות מהאווירה מקצב החיים המודרניים, האירופאיים.
     
    הרובע נבנה מחדש לאחר רעידת האדמה של 1755.

    באישה, העיר התחתית ליסבון
    Rua Augusta Lisboa
    Chiado שיאדו הוא שמה של כיכר והאזור שסביב לה הנמצאת בין השכונות/רבעים באישה והעיר העתיקה  Bairro Alto ו Baixa Pombalina.

    זהו אזור הקניות הידוע שבו חנויות מודרניות ומסורתיות ורובן ממוקם ברחובות Carmo ו Garrett. שם גם נמצא בית הקפה הידוע A Brasileira אותו נהג לפקוד המשורר הידוע פרננדו פסואה.

    כיום אזור זה משמש מוקד אומנתי ותרבותי.באזור השיאדו גם מספר מוזאיונים חשובים. 

    ליסבון, שיאדו
    ליסבון, שיאדו




    22 ביולי 2014

    רובעי העיר ליסבון

    ליסבון היא עיר מורכבת ומגוונת. בליסבון ניתן למצוא ייצוגים של ההווה המודרני, הישן, העתיק וההיסטורי. טיול רגלי קצר בליסבון יציג לתייר את כל מגוון האפשרויות.צבעונית ועליזה, קסומה ומסתורית, ליסבון היא אוסף של רובעים (רובעים= bairros ) הפרושים על פני שבע גבעות.

    רבעי ליסבון:

    Chiado & Bairro Alto

    רובעים אופנתיים, מעודכנים, הקטיים, עליזים ופעילים. חנויות, ישנות בצד חדשות, בתי קפה al fresco cafés, חנויות ספרים, ברים ומועדוני לילה

    אלפמה Alfama

    הרובע העתיק ביותר של ליסבון. שילוב של קסם קרתני, כפרי עם החיים המודרניים. סמטאות, בתים, הוויה של עבר משולב עם הווה. התקופה המורית, ימי הביניים והחיים המודרניים. סמטאות מרוצפות חלוקים, בתים קטנים ומגובבים משתפלים על צלע ההר יוצרים אווירה קסומה ואינטימית.

    Belém

    ראוותני וגאוותני, ניצב אל מול חזית המים, הים והנהר, אנדרטה לימי התהילה והפאר  האדירים של פורטוגל עת מלכה בימים, חקרה וגילתה ארצות ויבשות, מבצר בלם.

    לינה ברובע בלם 
    טיולים ברובע בלם (בלן)  

    פארק האומות, ליסבון Parque das Nações 
    מלונות באזור פארק האומות, ליסבון, פארק דאס נאקוס Parque das Nações

    מסלול טיול רגלי בליסבון

    הדרך הטובה ביותר לחוות עיר היא כמובן טיול רגלי. אחד הייתרונות הבולטים של ליסבון כעיר תיירות היא גודלה. או שמא יש לומר קוטנה. ליסבון איננה גדולה. ניתן להקיף את "ליסבון לתייר" בכ 3 עד 4 שעות.

    לדוגמא, כאן, טיול רגלי מודרך של ליסבון שמהלכו כ 3 וחצי שעות. אידיאלי למבקרים בליסבון לראשונה. הסיור יקח אותך לאתרי התיירות המרכזיים והמשמעותיים ביותר בליסבון. הדרכה של מדריך מקומי נותנת למשתתפים בסיור הבנה ותובנות לגבי מה, מי, מתי ולמה בליסבון של ימינו.

    ליסבון העתיקה, ליסבון בתקופה המורית וסמטאות אלפמה, נסיעה בטראם ההסטורי, תיאטרון עדן, הקתדרלה  Sé de Lisboa, בתי הקפה והבוטיקים האלגנטיים של אזור Chiado

    למסלול המלא ולפרטים נוספים: Lisbon Guided Walking Tour

    כיכר dom pedro ליסבון
    כיכר dom pedro

    21 ביולי 2014

    ארכיטקטורה בליסבון

    בליסבון מספר רב של סגנונות אדריכליים: אדריכלות רומנסקית, אדריכלות גותית, אדריכלות מנואלינית, אדריכלות הבארוק, אדריכלות פורטוגזית מסורתית, סגנון בנייה מודרני ואף פוסט מודרני. ברחובות העיר הראשיים עוברות שדרות גדולות ומונומנטים, בעיקר במחוזות העיליים; העיקריות שבשדרות אלו הן אוונידה דה ליברדאדה (שדרת העצמאות), אוונידה פונטש פריירה דה מלו (פורטוגזית: Avenida Fontes Pereira de Melo) ואוונידה דה רפובליקה (שדרת הרפובליקה). מתוך ויקיפדיה

    למאמרים נוספים בנושא ארכיטקטורה בליסבון


    Image of Lisbon's Sé (Cathedral) by kruder396


    Image of Igreja de São Vicente de Fora by detengase

    Image of Convento do Mafra by Rosino
    Image of Palácio de Queluz by Apparent
    Image of Gare do Oriente by miguelb
     Elevador de Santa Justa by Jason Turner


    רובע אלפמה בתמונות

    במסגרת פינתנו "תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים"... קבלו כאן אוסף צילומים ותמונות של רובע אלפמה, ליסבון.





    ליסבון עיר פנטסטית

    רובע אלפאמה

    השכונה העתיקה ביותר בעיר היא אלפמה, שבקרבת נהר הטז'ו, אלפמה, שרעידות האדמה לא פגעו בה כבאזורים אחרים מציעה לתייר שילוב מרתק של עתיק ומודרני. ואכן, רובע אלפמה שבליסבון הוא מקום קסום. השכונה משקפת את אורח החיים הפורטוגזי המסורתי. אלפמה היא הרובע או השכונה העתיקה ביותר של ליסבון, ובתוך כך אלפמה היא מקום רווי היסטוריה ומסורת.

     אלפמה הפרושה על צלע הר היא שכונה צנועה ולה סמטאות צרות, רחובות תלולים, כנסיות ומבנים מתפוררים ששופצו, כמו גם מבנים עתיקים ששרדו את רעידת האדמה של 1755. אלפמה הוא ללא ספק הרובע הציורי ביותר של ליסבון.

    אלפמה היא גם אחד מאזורי הבילוי הידועים ביותר ליסבון. ניתן להנות כאן ממופעי פאדו, בטברנות ובמסעדות המקומיות, לאכול אוכל מסורתי מקומי וליהנות מהמופע קטנים.
    בבתים העתיקים וההסטורים ששופצו ברוח הימים האלו יש חנויות, ברים ומקומות בילוי אופנתיים וטרנדיים.

    מומלץ מאד לטייל באלפמה כדי לספוג את ניחוח הישן המשולב בחדש. העתיק והמודרני כפי שמתגלה לעיניי התייר הלוקח את זמנו ומסתובב לו בניחותא בין הסמטאות המשופעות
    והתלולולות של אלפמה.

    ראשית, כמובן, היא ההגעה באטרקציה מספר 1 של אלפמה: טראם 28. מסלולה של החשמלית מס 28 לוקח את הנוסעים דרך האטרקציות המרכזיות של אלפמה. מומלץ לקחת Lisbon Hop-On Hop-Off Tour by Tram (יום טיול באמצעות הטראם המסורתי של ליסבון בסגנון "עלה ורד כרצונך") 


     באלפמה מצויות כמה האטרקציות המפורסמות ביותר של ליסבון כמו Castelo de Sao Jorge המפואר, קתדרלת Se של ליסבון וכנסיית Santa Engracia

     נוף פנורמי נפלא של אלפמה Alfama נשקף ממצפה הנוף  של Portas do Sol ו Santa Luzia, גגות הרובע משתפלים והולכים עד לנהר הטז'ו.

     המבצר Castelo de Sao Jorge שנמצא על הגבעה המזרחית של ליסבון, הוקם כמצודה בימי המורים ולימים  הוסב למשכן מלכותי של מלכי פורטוגל.

    בסמטאות ליסבון- אלפמה



    אלפמה היא לא רק מקום. אלפמה היא state of mind. אלפמה היא הלך רוח. ובעיקר, אלפמה היא מצב רוח. כדי להבין במה דברים אמורים, קבלו את שירה של זמרת הפאדו הגדולה והידועה מכולן עמליה רודריגז (בפורטוגזית: Amália Rodrigues, קרי: "עמליה רוּדְרִיגֶשׁ) שרה "אלפמה"


    ליסבון, אלפמה- הזמנת מלונות

    20 ביולי 2014

    ליסבון היהודית- חצי יום טיול פרטי- ליסבון בראי היהדות

    מחקרים הסטוריים מצביעים על קיום יהודי בפורטוגל עוד לפני כינון הממלכה הפורטוגזית.

    במאה ה 12 , כאשר פורטוגל הפכה לאומה, החלו להווצר גם קהילות יהודיות בליסבון. הקהילה היהודית בליסבון שגשגה ופרחה עד לימי המלך מנואל הראשון, במאה ה 15 שאז נחקק חוק שאסר על היהודים לצאת את פורטוגל ואילצם להמיר את דתם לנצרות.

    ואכן, תחילת הסיור במקום שבו הכנסיה הקתולית הקדושה בחסות האינקוויזיציה שרפה אלפי יהודים שסרבו לקבל את האמונה הנוצרית. ממש שם, הועלו מדורות האינקוויזיציה בכיכר רוסיו בליסבון.

    מוצע כאן טיול פרטי של חצי יום, כ 4 שעות, סיור לאתרים היהודיים של ליסבון כולל בית הכנסת שערי תקוה שבכיכר רוסריו ובית הקברות היהודי העתיק של ליסבון (היהודי הראשון שנקבר בבית קברות זה היה חוזה Amzalaga, שמת יום 26 בפברואר 1804).

    • סיור מחכים, מדריך מקצועי וידידותי
    • מעולה עבור ישראלים ויהודים המבקרים בליסבון בפעם הראשונה
    • יציאה לסיור בתיאום ממקומות מרכזיים בעיר

    להזמנת הסיור: Half Day Private Lisbon Jewish Tour

       
    בית הכנסת היהודי בליסבון, שערי תקוה

    Loja dos Descobrimentos חנות של שכיות חמדה- אזולז'וש

    חנות שמציגה אמנות-אומנות פורטוגזית מקורית למכירה.  קרמיקה אמנותית, אריחים ושאר אומנות מצוירת ביד מאזורים שונים של פורטוגל- אזולז'וש azulejos
    החנות שוכנת בקרבת "Casa dos Bicos", בניין מפורסם מהמאה 16th, בשכונת אלפאמה, הרובע היהודי בעיר העתיקה.

    מקבלים גם הזמנות לייצור בהתאם לגודל/משטח/צבע, כולל הזמנות און ליין

    Phone:  +351 218 865 563

    Email:  info@loja-descobrimentos.com

    אתר אינטרנט

    Address:  R. dos Bacalhoeiros, 12 A -  1100-070 LISBOA



    תמונת קרמיקה מצויירת 24 אריחים azulejos

    PATEO DE ALFAMA פאדו ואוכל ברובע אלפמה

    PATEO DE ALFAMA פטאו דה אלפמה, נמצאת בארמון (לשעבר) Palácio da Sra de Murça in Portuguese באחד מהרחובות הקסומים של אלפמה. בין הקתדרלה והמבצר שמתמר מעל אלפמה, בלב ליבו של אזור התיירות שובה הלב של ליסבון. בארמון שני אולמות סעודה. האחד מיחד מקום לפאדו   ולפולקלור פורטוגזי והשני להופעות זמרי פאדו נודעים.



    Phone:  +351 218 822 174

    Email:  booking2@mail.telepac.pt

    Fax:  +351 218 865 078

    Address:  Rua de São João da Praça, 18 -  1100-520 LISBOA


    Maria Mendes



    הופעת פאדו- תולדות והתפתחות מוזיקת פאדו

    18 ביולי 2014

    מסעדה מומלצת באלפמה: CLUBE DE FADO

    מסעדת CLUBE DE FADO  נמצאת בליבו של רובע אלפמה, בסמיכות לקתדרלה המשופצת ומחודשת של ליסבון Sé de Lisboa.

    המסעדה מציעה אוכל פורטגזי מסורתי מצוין, מוסיקת פאדו אוטנטית, בליווי גיטרה פורטוגזית. למי שרוצה לחוות את רוח הפאדו האמיתית- זה המקום: קלאב דה פאדו. אווירה רומנטית, מסטורית, נוגה ומיסטית עם אוכל שמסב תענוג אמיתי.
    חוויה אוטנטית.



    Phone:  +351 218 852 704

    Email:  comercial@clube-de-fado.com

    Fax:  +351 218 882 694

    Web:  www.clube-de-fado.com

    Address:  R. S. João da Praça, 94 - 1100-521 LISBOA


    ככה נראית ונשמעת ארוחה בקלאב דה פאדו. בהדליקו רמקולים:

    מסעדה מומלצת באלפמה: CASA DO LEÃO

    RESTAURANTE CASA DO LEÃO
    המסעדה נמצאת בין ביצורי מצודת סנט ג'ורג', כלומר על פסגת הגבעה של אלפמה- נוף מרהיב!!!

    מעבר לנוף המהמם המסעדה מציעה את מיטב הקולינריה הפוטוגזית המסורתית.


    Phone:  +351 218 875 962

    Email:  restaurante.casaleao@pousadas.pt   

    Fax:  +351 218 876 329

    Web:  www.pousadas.pt

    Address:  Castelo de São Jorge -  1100-129 LISBOA

    מומלץ מאד להזמין מקום מראש!!!

    קבלו 10% הנחה במסעדת Casa do Leao עם כרטיס ליסבון סיטי קארד  

    מסעדה באלפמה, ליסבון: CASA DO LEÃO
    מסעדה באלפמה, ליסבון: CASA DO LEÃO

    מוזיאון הפאדו

    מוזיאון הפאדו MUSEU DO FADO, הוא ביתה של המוסיקה הפורטוגזית הידועה בשם  פאדו fado, במוזיאון תערוכה קבועה, כלי נגינה, תקליטים, תווים, פרסים וגביעים. כמו כן במוזיאון צירים של ציירים פורטוגזים נודעים המשקפים את אווירת ורוח בתי הפאדו מאז המאה ה 19 ועד לימנו אלו.

    30% הנחות והטבות במוזיאון הפאדו- כרטיס ליסבון (Lisbon City Card)

    Phone:  +351 218 823 470

    Email:  museudofado@egeac.pt   

    Fax:  +351 218 823 478

    Web:  www.museudofado.pt

    Address:  Largo Chafariz de Dentro, 1, Edif. Museu do Fado Alfama 1100-139 LISBOA

    מוזיאון הפאדו

    אלפמה, הרובע העתיק ביותר של ליסבון

    רובע אלפמה Alfama הוא הרובע העתיק ביותר בליסבון. רובע אלפמה משתרע על המורדות הדרומיים מזרחיים של הגבעה אשר בראשה מיתמר ה Castelo de Sao Jorge. רובע אלפמה לא ניזוק ברעידת האדמה הגדולה אשר פקדה את ליסבון בשנת 1775. לרובע אלפמה אווירה מיוחדת וקסומה. טיול בסמטאות העתיקות והבניינים המיוחדים שברובע הם בבחינת חובה לתייר בליסבון. ראה כאן המלצות לטיולים הכוללים את אלפמה

    הרובע מציע שילוב ארכיטקטוני מעניין וחוויה רגשית מרתקת. כיום לא נשארו בתים מהתקופה שבה נבנה הרובע בראשיתו, במקור רובע אלפמה נבנה ע"י הערבים, המורים אולם חלק מהבניינים היו בעלי אופי גותי מערבי, אולם המבוכים והפתולים נשארו. גם מקור השם אלפמה הוא בערבית, ויש הסוברים שמקורו בשם אל-חמה, הבא מהמעיינות החמים שבעבר פיעפעו שם.
    במקור הייתה אלפמה כפר דייגים צנוע שישב בין המבצר לים. אלפמה, אם תרצה, היא  תמציתה של ליסבון. רובע של ניחוחות ורגשות. כאן התנהלו חיים מאחורי קירות עבים בין סמטאות צפופות. ואכן אלפמה היא מכורתה של מוסיקת הפאדו, באלפמה היא נולדה ובאלפמה היא חיה. אלפמה ופאדו הם תמצית המלנכוליה הפורטוגזית.

    מחלקה העליון של אלפמה, בקרבת המבצר, נשקף נוף מדהים של השכונה, נפתולי נהר הטאז'ו ונמליו.

    מה באלפמה:




    אלפמה
    אלפמה



    אלפמה מראה פנורמי
    אלפמה מראה פנורמי

    טראם 28, אלפמה
    טראם 28, אלפמה
      

    אלפמה
    אלפמה

    17 ביולי 2014

    פורטוגל שבה ועולה על מפת התיירות

    פורטוגל חוזרת להיות אין. פורטוגל ובתוך כך ליסבון, חוזרת לממש את הפוטנציאל התיירותי העצום שלה. וזאת האינדיקציה:
    חברת התעופה איזי ז'ט הכריזה על פתיחת תחנה נוספת בפורטוגל, והפעם בפורטו: easyJet announces second Portugal base in Porto

    איזי ג'ט חוקרת ובודקת פוטנציאלים תיירותיים היטב. אם הם בחרו להיות על המפה (של פורטוגל) הם יודעם על מה הם מדברים...

    התחנה תיפתח באביב 2015. איזי ג'ט החלה לטוס לפורטוגל בשנת 1999 ומאז הטיסה מעל 3.8 מליון נוסעים. התחנה בליסבון נפתחה בשנת 2012.

    מלכת הפאדו- עמליה רודריגז

    עמליה רודריגז (בפורטוגזית: Amália Rodrigues, קרי: "עמליה רוּדְרִיגֶשׁ")‏ (נולדה ב-23 ביולי 1920 אך קבעה את תאריך לידתה ל-1 ביולי 1920 - 6 באוקטובר 1999) הייתה זמרת ושחקנית פורטוגזית. נחשבת לאחת מגדולי האמנים הפורטוגזים וסמל תרבות. כונתה לעתים "מלכת הפאדו", לאחר שבהופעותיה הפיצה את סגנון הפאדו ברחבי העולם.

    רודריגז נולדה בליסבון בשנת 1920. תאריך הולדתה תועד ברשומות כ-23 ביולי, אך רודריגז קבעה את יום הולדתה ל-1 ביולי. אביה היה חצוצרן ורצען, שחזר עם אשתו לעיר הולדתו פוּנְדַאוּ כשעמליה הייתה בת שנה. הילדה הושארה בליסבון, אצל סבתה מצד אמה, שגידלה אותה באווירה קתולית עמוקה, בעוני ומחסור עד שמלאו לה 14, אז חזרו הוריה לליסבון והיא עברה לחיות איתם. בגיל 19 התפרסם שירה הראשון, ותוך שנה הפכה לאחת הזמרות המפורסמות והמוערכות בפורטוגל.
    עמליה רודריגז ויקיפדיה

    Amália Rodrigues Fado Português




    Amália Rodrigues- Uma Casa Portuguesa




    Amália Rodrigues - Coimbra


    עוד על פאדו ועמליה רודריגז Amália Rodrigues,

    פאדו, Fado מה זה, איך ואיפה פאדו בליסבון

    הדרך המומלצת ביותר לחוות מוסיקת פאדו בליסבון היא להצטרף לאחד מסיורי הפאדו הבאים:

    Mariza זמרת הפאדו הנודעת

    זמרת הפאדו המפורסמת Mariza Nunes נולדה במוזביק בשנת 1973, והיא זמרת וכותבת שירי פאדו. היא עברה להתגורר בפורטוגל בגיל 3 וגדלה באחד מהרובעים העתיקים של ליסבון Mouraria שם למדה איך לשיר שירי פאדו. אביה פורטוגזי ואמא בת מוזמביק.

    פרסומה הבינלאומי העיקרי בא לה כאשר באולימפיאדה של שנת 2004 באתונה שיתפה פעולה עם סטינג בשיר Thousand Years

    Mariza - Meu Fado Meu




    Mariza - Transparente Moçambique



    מריזה וסטינג באולימפיאדת אתונה, 2004 "אלף שנים"



    Mariza 'Loucura'



    עוד שירי פאדו של Mariza ושירי הפאדו הידועים ביותר

    פאדו, Fado מה זה, איך ואיפה פאדו בליסבון

    הדרך המומלצת ביותר לחוות מוסיקת פאדו בליסבון היא להצטרף לאחד מסיורי הפאדו הבאים:

    15 ביולי 2014

    איך בוחרים מסעדה טובה בליסבון

    אוכל ומסעדות בליסבון זה עניין גדול. המטבח הפורטוגזי מרתק ומעניין. המסעדות בליסבון מגוונות ומרתקות. והפורטוגזית, אוי הפורטוגזית... איך אפשר להבין מה כתוב בתפריט?

    אז נכון, מומלץ ואפשר  לקחת טיולים מודרכים באנגלית בנושאי מסעדות בליסבון. בתור התחלה אפילו כדאי וחובה. קודם כל להתחיל עם טיול מודרך בנושא האוכל בליסבון כדי להבין מי נגד מי:
    אח"כ, השלב הבא: לרכוש את כרטיס ליסבון סיטי קארד כדי להנות מהנחות משמעותיות במסעדות השונות

    ולמתקדמים? קבלו כאן את מדריך און ליין למסעדות ביסבון של מישלן Michelin Guide restaurants - Lisbon מיון וחיפוש מסעדות לפי תקציב, מיקום, סגנון ולחקן אף מצורפת חות דעת מומחה בתחום.
    אפשר לחדד את החיפוש למסעדות Bib Gourmand ולכוכבים.
    מישלן כמו מישלן גם נותן מפה הגעה למסעדה, פרטים כגון אתר אינטרנט וטלפון של המסעדה.



    פרטים נוספים ראה: מסעדות בליסבון

    אזולז'וש- אריחי הקרמיקה של ליסבון

    אי אפשר לבקר בפורטוגל מבלי לחוות את אריחי הקרמיקה המצויירים. האריחים המצוירים בפורטוגל נקראים AZULEJOS אזולז'וש. מקור השם במילה/צבע כחול. הם פשוט משובצים ונמצאים בכל מקום.  אריחי הקרמיקה המצויירים מהווים מוטיב מרכזי בארכיטקטורה ובעיצוב הפורטוגזי. הם בכל מקום, על קירות כנסיות ומנזרים, ארמונות, מזרקות, ספסלי רחוב, חנויות, תחנות רכבת, שלטי רחובות ומספרי בתים.

    מתוך הבלוג מסעות: מסעות בעיר האזולז'וש
    " במבט ראשון, יש משהו מפתיע בעושר הצבעוני של אריחי הקרמיקה המחפים את בנייני ליסבון. אולי פשוט התרגלנו כבר לחדגוניות ולמינימליזם, שהמודרניות הכתירה כהישג עילאי. היופי העירוני של ליסבון נובע מהשימוש הנפוץ כל כך בסגנון קישוטי שהחל כמלכותי והפך לעממי, מארמון המלך מנואל אל סמטאות העיר העתיקה.

    אריחי הקרמיקה המצוירים, אזולז'וש, Azulejos, הגיעו לפורטוגל מן העולם הערבי (אבן חלקה נקראת בערבית אזולאי), דרך ספרד, במאה ה-15. זה היה תור הזהב של פורטוגל, עידן התגליות בניצוחו של אנריקו ה'אינפנטה', תקופת עושר ושגשוג בה משלחות רבות יצאו מנמל בלם שבליסבון אל העולם החדש: לדרום אמריקה, לאפריקה, לסין. פורטוגל הפכה אימפריה, והממלכה הקטנה התעשרה. לכן אריחים רבים מושפעים לא רק מהסגנון הגיאומטרי המוסלמי (בהשראה ארמון אלהמברה שבספרד), אלא גם מהצבעוניות הכחולה של הקרמיקה הסינית, ומחיות ופרחים שהגיעו מאמריקה ואסיה.

    כיום, האריחים היפים ביותר אינם דווקא אלו שהשתמרו היטב על קירות הארמון המלכותי בסינטרה, עיירה קטנה ליד ליסבון. היופי העז והמרשים ביותר הוא דווקא ברחובות העיר המתפוררים, בתחנות הרכבת והמטרו, על המדרכה ובבתי הקפה. האריחים המצוירים הפכו לאמנות יומיומית, הנגישה לכולם. כל בנין כמעט מקושט באריחי קרמיקה מצוירים, לעיתים בדוגמא גיאומטרית, לעיתים בדמויות אנושיות כחלחלות.

    האריחים החשופים לאוויר וללחות נראים משומשים, מהוהים, ובזה יופיים. בחלק מהבניינים נוצר פסיפס מעניין של דוגמאות שהתווספו לחזית הבנין לאורך השנים. גם כיום אמנים מודרנים פורטוגזים מתמחים בציור אריחים, ויוצרים מסורות חדשות, המחפות את קירות ובתי עירם. היופי שבעודף בצבעים, עודף הדוגמאות, וההרמוניה בה הם מתמזגים, מציע אפשרות אחרת למודרניות: עיצוב המבוסס על עושר ומגוון ולא על אחדות וניקיון."


    וכמובן, שיש מוזיאון לאומי לקרמיקת האזולז'וש (אסור להחמיץ):
    Museu Nacional do Azulejo -National Tile Museum


    Rua da Madre de Deus, 4, 1900-312 Lisboa
    Phone: (+351) 218 100 340
    Fax: (+351) 218 100 369
    E-mail: geral@mnazulejo.dgpc.pt

    שעות פתיחה
    Tuesday to Sunday from 10h00  to 18h00.

    סגור: Mondays, Easter Sunday and the holidays: New Year’s Day, May 1st  and Christmas Day.

    דמי כניסה:
    Normal ticket: €5

    ***


    ***


    אזולז'וש- אריחי הקרמיקה הידועים של ליסבון
    אזולז'וש- אריחי הקרמיקה הידועים של ליסבון





    Loja dos Descobrimentos חנות של שכיות חמדה- אזולז'וש

    טיולים ברובע בלם (בלן) 

    14 ביולי 2014

    הוראות נהיגה מדריד- ליסבון

    נהיגה משדה התעופה במדריד ועד מרכז ליסבון

    עלות: 89.54 יורו (דלק 71.9 יורו+ אגרות כבישים 17.75 יורו)

    זמן נהיגה משוער: 6-7 שעות נהיגה

    מרחק: 641 ק"מ (633 ק"מ דרך כביש מהיר)

    למסלול הנהיגה ממדריד (שד"ת) לליסבון -  ולפרטים נוספים ואפשרויות לאורך הדרך כגון תחנות דלק, פקקי תנועה, מזג אוויר, יצוא קואורדינטות GPS ועוד

    הוראות נהיגה ממדריד לליסבון